Readspeaker Menü

Dr. Monique Landberg

 

Dr. Monique Landberg

Friedrich-Schiller-Universität Jena

Humboldtstraße 27

07743 Jena


Raum : D 004

Mail: M


Sprechzeiten nach Vereinbarung


Forschungsinteressen:

  • (Berufliche) Entwicklung im jungen Erwachsenenalter
  • Motivation und Ziele
  • Diskontinuierliche Bildungs-/ Berufsverläufe
  • Qualitative Forschung



Akademischer Werdegang:

  • 06/2016
  Promotion zum Dr. phil. an der Friedrich-Schiller-Universität Jena
  Titel der Dissertation: "und dann ist wieder alles im grünen Bereich" Berufliche Lebenslagen und Transitionen   benachteiligter junger Erwachsener

  • 09/2015 - 08/2017
  Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt "Constructing AcTive CitizensHip with European Youth:
  Policies, Practices, Challenges and Solutions CATCH-EyoU"

  • 03/2012 - 04/2012
  Gastdoktorandin an der Universität Trient in Rovereto, Italien bei Prof. Massimiliano Tarozzi  

  • 08/2011 - 03/2015
  Promotionsstipendiatin der Studienstiftung der Deutschen Wirtschaft
  • 01/2011 - 06/2016
  Promovendin der Abteilung für Pädagogische Psychologie der FSU Jena
  • WS 2009
  Studium am Department of Human Development and Family Studies & dem Department Human Resources
  and Employment Relations
der Pennsylvania State University, USA.

  • SS 2008
  Studium der Psychologie an der Universität Bern, Schweiz

  • 2004 - 2010
  Psychologiestudium (Diplom) an der FSU Jena


Publikationen:

Landberg, M. (2017). Die Einstellungen Jugendlicher und junger Erwachsener zu Europa und zur EU, BWP, Auszubildende, 4, 30-33.

Landberg, M. & Noack, P. (2017). Auszubildende in außerbetrieblicher Berufsausbildung: Die Sichtweise des Stützsystems. Der pädagogische Blick, 2, 89-100.

Landberg, M. & Noack, P. (2017). Die außerbetriebliche Ausbildung als Ausgangspunkt für lebenslanges Lernen, BWP, Zukunft Berufsbildung, 3, 45-48.

Landberg, M. (2016). Teaching to the Students: My Teaching Experiences during My Ph.D. Education. International Psychological Bulletin, 20 (3), 53.

Landberg, M. & Noack, P. (2015). Prädiktoren von berufsbezogenen Orts- und Richtungswechseln von jungen Erwachsenen und die Rolle von Agency. In S. Schmidt-Lauff,
H. von Felden, & H. Pätzold (Eds).

Transitionen in der Erwachsenenbildung. Gesellschaftliche, institutionelle und individuelle Übergänge, S. 161-174. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaften: Verlag Barbara Budrich.

Lee, B., Landberg, M., & Lee, K.-H. (2015). The change of work value endorsement among Korean adolescents and its association with socioeconomic status. International Journal of Educational and Vocational Guidance. doi: 10.1007/s10775-014-9284-0

Haase, C. M., Landberg, M., Lüdke, K., Schmidt, C., & Silbereisen, R. K. (2011). The later, the better? Early, average, and late timing of sexual experiences in adolescence and psychosocial adjustment in young adulthood. European Psychologist. doi: 10.1027/1016-9040/a000082


Konferenzbeiträge:

Landberg, M. (2017, May). What is all the Fuss about Detours? The Case of Non-traditional Students in Germany and Their Perception of Their Occupational Career. Paper presented at the ISRI (International Society for Research on Identity) Conference, Groningen, Netherlands

Landberg, M. & Recksiedler, C. (2016, September). Number of Close Friends and Life Satisfaction over the Great Recession Years. Paper at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, La Barrosa, Spain.

Landberg, M., Eckstein, K., Amna, E., Banaji, S., Cicognani, E., Kalmus, V., Mecek, P., Menezes, I., Motti-Stefanidi, F., & Noack, P. (2016, September). European, national & regional identity of adolescents and Young adults in various European countries. Paper presented at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, La Barrosa, Spain.

Landberg, M. (2016, September). Non-traditional students in Germany- Comparing two cases. Poster presented at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, La Barrosa, Spain.

Recksiedler, C. & Landberg, M. (2015, October). The more, the merrier? The relationship between social trust and number of close friends over the great recession years in Germany. Paper presented at the Conference on Emerging Adulthood, Miami, Florida.

Landberg, M. & Noack, P. (October, 2015). Disadvantaged young adults: The value of work and perception of extra-vocational training. Paper presented at the Conference on Emerging Adulthood, Miami, Florida.

Landberg, M. & Noack, P. (2015, August). Freunde fürs Leben! - Einfluss von Freunden auf Entwicklungsaufgaben im jungen Erwachsenenalter. Vortrag im Rahmen der 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, Frankfurt am Main. 

Landberg, M. &  Noack, P. (2014, September). Richtungswechsel oder Richtungsanpassung? - Korrelate von Berufs- und Unternehmenswechseln von jungen Erwachsenen und deren Zusammenhang mit Wohlbefinden. Vortrag bei der Jahrestagung der Sektion Erwachsenenbildung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften (DGfE): "Transitionen in der Erwachsenenbildung: Gesellschaftliche, institutionelle und individuelle Übergänge", Goethe Universität Frankfurt am Main.

Landberg, M. &  Noack, P. (2014, September). ...and they all lived happily ever after - Possible Selves of Emerging Adults attending university or a vocational training. Paper presented at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, Çesme, Turkey.

Landberg, M. &  Noack, P. (2014, September). The meaning of detours in the life path of Emerging Adults - a Grounded Theory study. Paper presented at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, Çesme, Turkey.

Landberg, M., Lee, B., & Noack, P. (2013, October). Are Critical Life Events Key and Not SES Socioeconomic Status, Critical Life Events and Emerging Adulthood Characteristics? Paper presented at the Conference on Emerging Adulthood, Chicago, Illinois.

Landberg, M., & Noack, P. (2013, October). Detours of Working Young Adults - What Is Related to the Indirect Course? Poster presented at the Conference on Emerging Adulthood, Chicago, Illinois.

Landberg, M., & Noack, P. (2012, October). The vocational training for disadvantaged young adults. From a detour back on track-life taught them motivation. Poster presented at the Themed Meeting "Transitions from Adolescence to Adulthood" of the Society for Research in Child Development (SRCD), Tampa, Florida.

Landberg, M. (2012, June). Disadvantaged young adults in vocational training are motivated - but for what reasons? Talk at the University of Kent, Canterbury, England.

Landberg, M. (2012, April). From a detour back on track - a Grounded Theory study on disadvantaged young adults in vocational training. Talk at the University of Trento at Rovereto, Italy.

Landberg, M., Haase, C. M., Lüdke, K., Schmidt, C., & Silbereisen, R. K. (2009, October). Correlates of early and late timing of sexual experiences in emerging adulthood: Findings from two nationally representative German studies. Poster presented at the Conference on Emerging Adulthood, Atlanta, GA.


Workshops:

Carlsson, J., Landberg, M., Schwab, J., & Wänggvist, M. (2016, September). Qualitative and Mixed Methods Approaches. Pre-conference Workshop at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, La Barrosa, Spain.


Lehre:



  • WS 2016/17
Bachelorseminar "Berufswahl, Motivation und weitere Bildungs-/Berufsverläufe von Auszubildenden"

  • SS 2015
Bachelorseminar "Freundschaften im jungen Erwachsenenalter als 'linked lives'"
  • WS 2014/15
Bachelorseminar "Freundschaftsbeziehungen im jungen Erwachsenenalter"
  • WS 2012/13
Bachelorseminar "Wege in Ausbildung und Berufsleben für benachteiligte junge Erwachsene"
  • SS 2012
Bachelorseminar "Bildung, Ausbildung und Berufsleben in der Emerging Adulthood"